Poslovne tendence, januar 2025
Zaupanje na približno enaki ravni kot decembra
V vseh štirih krovnih gospodarskih panogah je bil kazalnik zaupanja precej podoben kot decembra. Kot omejitve pa so v proizvodnji navedli negotove gospodarske razmere, v trgovini konkurenco, v gradbeništvu pomanjkanje usposobljenih delavcev, v storitvenih dejavnostih pa nezadostno povpraševanje.
Zaupanje v predelovalnih dejavnostih nekoliko boljše …
Vrednost kazalnika zaupanja se je na mesečni ravni zvišala za 1 odstotno točko. Na medletni ravni se ni spremenila, od dolgoletnega povprečja pa je bila nižja za 7 odstotnih točk.
Na mesečno izboljšanje sta vplivala kazalnika skupna naročila in zaloge končnih izdelkov – prvi za 3 odstotne točke, drugi za 2 odstotni točki. Po drugi strani se je za 4 odstotne točke poslabšal kazalnik pričakovana proizvodnja.
Kazalnik kopičenje delovne sile je bil na mesečni ravni višji za 1 odstotno točko, nižji pa na medletni ravni in v primerjavi z dolgoletnim povprečjem, vsak za 2 odstotni točki.
Najpogosteje so dejavnost omejevali naslednji dejavniki: negotove gospodarske razmere (38 % vprašanih podjetij, za 7 odstotnih točk več kot v prejšnjem januarju), nezadostno tuje povpraševanje (prav tako 38 %, za 4 odstotne točke več) in nezadostno domače povpraševanje (34 %, enako kot v prejšnjem januarju).
Izkoriščenost proizvodnih zmogljivosti je bila 80,7-odstotna oz. za 0,2 odstotne točke manjša kot v oktobru 2024. Kazalnik ustreznost proizvodnih zmogljivosti se je zvišal za 5 odstotnih točk, medtem ko je kazalnik obseg novih naročil ostal nespremenjen. Ocena konkurenčnega položaja se je na domačem trgu izboljšala za 5 odstotnih točk, medtem ko sta se na trgu EU in na trgih zunaj EU poslabšali vsaka za 2 odstotni točki.
… prav tako v gradbeništvu …
Kazalnik zaupanja se je v primerjavi s prejšnjim mesecem dvignil za 1 odstotno točko. Od vrednosti v lanskem januarju je bil nižji za 8 odstotnih točk, od dolgoletnega povprečja pa višji za 11 odstotnih točk.
Kazalnik skupna naročila se je izboljšal za 4 odstotne točke, medtem ko se je kazalnik pričakovano zaposlovanje poslabšal za 2 odstotni točki.
Kazalnik kopičenje delovne sile se je na mesečni ravni in v primerjavi z dolgoletnim povprečjem znižal (za 1 odstotno točko oz. za 7 odstotnih točk), medtem ko je bil na medletni ravni višji za 3 odstotne točke.
Največ podjetij, 43 %, je kot glavni omejitveni dejavnik navedlo pomanjkanje usposobljenih delavcev (za 1 odstotno točko manj kot v prejšnjem januarju), sledili so visoki stroški dela (37 %, enako kot v prejšnjem januarju) in visoki stroški materiala (31 %, za 5 odstotnih točk manj).
... in storitvenih dejavnostih …
Potem ko je bilo zaupanje v lanskih zadnjih treh mesecih na enaki ravni, se je tokrat malenkost izboljšalo, za 1 odstotno točko. Vrednost tega kazalnika je bila na medletni ravni višja za 2 odstotni točki in za 7 odstotnih točk nad dolgoletnim povprečjem.
Kazalnika poslovni položaj in pričakovano povpraševanje sta se zvišala za 2 oz. 1 odstotno točko, medtem ko kazalnik povpraševanje ni imel vpliva (enak kot decembra).
Kazalnik kopičenje delovne sile se je na mesečni ravni znižal za 1 odstotno točko in na medletni ravni za 6 odstotnih točk. Od dolgoletnega povprečja je bil nižji za 2 odstotne točke.
Poslovanje sta najpogosteje omejevala nezadostno povpraševanje (34 %, za 8 odstotnih točk več kot januarja lani) in pomanjkanje delovne sile (29 % podjetij, za 4 odstotne točke manj). Brez omejitev je poslovalo 30 % podjetij (enako).
… v trgovini na drobno nekoliko slabše
Vrednost kazalnika zaupanja se je na mesečni ravni znižala za 1 odstotno točko, na medletni ravni pa se je zvišala za 5 odstotnih točk. Prav tako je bila vrednost višja od dolgoletnega povprečja, in sicer za 8 odstotnih točk.
Kazalnik prodaja se je znižal za 5 odstotnih točk, kazalnik pričakovana prodaja pa dvignil za 27 odstotnih točk, medtem ko se je obseg zalog za enako število točk (za 27 odstotnih točk) poslabšal in tako izničil vpliv obeh kazalnikov na kazalnik zaupanja.
Kazalnik kopičenje delovne sile se je na mesečni in medletni ravni znižal za 6 oz. za 5 odstotnih točk. V primerjavi z dolgoletnim povprečjem je bil prav tako nižji, in sicer za 3 odstotne točke.
Konkurenca v sektorju je še vedno najpogostejši omejitveni dejavnik pri poslovanju v trgovini na drobno, to je navedlo 44 % podjetij (enako kot v prejšnjem januarju). Sledili so visoki stroški dela (39 %, za 2 odstotni točki več) in nezadostno povpraševanje (25 %, za 2 odstotni točki več).
Vrednost kazalnika zaupanja se je na mesečni ravni zvišala za 1 odstotno točko. Na medletni ravni se ni spremenila, od dolgoletnega povprečja pa je bila nižja za 7 odstotnih točk.
Na mesečno izboljšanje sta vplivala kazalnika skupna naročila in zaloge končnih izdelkov – prvi za 3 odstotne točke, drugi za 2 odstotni točki. Po drugi strani se je za 4 odstotne točke poslabšal kazalnik pričakovana proizvodnja.
Kazalnik kopičenje delovne sile je bil na mesečni ravni višji za 1 odstotno točko, nižji pa na medletni ravni in v primerjavi z dolgoletnim povprečjem, vsak za 2 odstotni točki.
Najpogosteje so dejavnost omejevali naslednji dejavniki: negotove gospodarske razmere (38 % vprašanih podjetij, za 7 odstotnih točk več kot v prejšnjem januarju), nezadostno tuje povpraševanje (prav tako 38 %, za 4 odstotne točke več) in nezadostno domače povpraševanje (34 %, enako kot v prejšnjem januarju).
Izkoriščenost proizvodnih zmogljivosti je bila 80,7-odstotna oz. za 0,2 odstotne točke manjša kot v oktobru 2024. Kazalnik ustreznost proizvodnih zmogljivosti se je zvišal za 5 odstotnih točk, medtem ko je kazalnik obseg novih naročil ostal nespremenjen. Ocena konkurenčnega položaja se je na domačem trgu izboljšala za 5 odstotnih točk, medtem ko sta se na trgu EU in na trgih zunaj EU poslabšali vsaka za 2 odstotni točki.
… prav tako v gradbeništvu …
Kazalnik zaupanja se je v primerjavi s prejšnjim mesecem dvignil za 1 odstotno točko. Od vrednosti v lanskem januarju je bil nižji za 8 odstotnih točk, od dolgoletnega povprečja pa višji za 11 odstotnih točk.
Kazalnik skupna naročila se je izboljšal za 4 odstotne točke, medtem ko se je kazalnik pričakovano zaposlovanje poslabšal za 2 odstotni točki.
Kazalnik kopičenje delovne sile se je na mesečni ravni in v primerjavi z dolgoletnim povprečjem znižal (za 1 odstotno točko oz. za 7 odstotnih točk), medtem ko je bil na medletni ravni višji za 3 odstotne točke.
Največ podjetij, 43 %, je kot glavni omejitveni dejavnik navedlo pomanjkanje usposobljenih delavcev (za 1 odstotno točko manj kot v prejšnjem januarju), sledili so visoki stroški dela (37 %, enako kot v prejšnjem januarju) in visoki stroški materiala (31 %, za 5 odstotnih točk manj).
... in storitvenih dejavnostih …
Potem ko je bilo zaupanje v lanskih zadnjih treh mesecih na enaki ravni, se je tokrat malenkost izboljšalo, za 1 odstotno točko. Vrednost tega kazalnika je bila na medletni ravni višja za 2 odstotni točki in za 7 odstotnih točk nad dolgoletnim povprečjem.
Kazalnika poslovni položaj in pričakovano povpraševanje sta se zvišala za 2 oz. 1 odstotno točko, medtem ko kazalnik povpraševanje ni imel vpliva (enak kot decembra).
Kazalnik kopičenje delovne sile se je na mesečni ravni znižal za 1 odstotno točko in na medletni ravni za 6 odstotnih točk. Od dolgoletnega povprečja je bil nižji za 2 odstotne točke.
Poslovanje sta najpogosteje omejevala nezadostno povpraševanje (34 %, za 8 odstotnih točk več kot januarja lani) in pomanjkanje delovne sile (29 % podjetij, za 4 odstotne točke manj). Brez omejitev je poslovalo 30 % podjetij (enako).
… v trgovini na drobno nekoliko slabše
Vrednost kazalnika zaupanja se je na mesečni ravni znižala za 1 odstotno točko, na medletni ravni pa se je zvišala za 5 odstotnih točk. Prav tako je bila vrednost višja od dolgoletnega povprečja, in sicer za 8 odstotnih točk.
Kazalnik prodaja se je znižal za 5 odstotnih točk, kazalnik pričakovana prodaja pa dvignil za 27 odstotnih točk, medtem ko se je obseg zalog za enako število točk (za 27 odstotnih točk) poslabšal in tako izničil vpliv obeh kazalnikov na kazalnik zaupanja.
Kazalnik kopičenje delovne sile se je na mesečni in medletni ravni znižal za 6 oz. za 5 odstotnih točk. V primerjavi z dolgoletnim povprečjem je bil prav tako nižji, in sicer za 3 odstotne točke.
Konkurenca v sektorju je še vedno najpogostejši omejitveni dejavnik pri poslovanju v trgovini na drobno, to je navedlo 44 % podjetij (enako kot v prejšnjem januarju). Sledili so visoki stroški dela (39 %, za 2 odstotni točki več) in nezadostno povpraševanje (25 %, za 2 odstotni točki več).
Mesečne spremembe vrednosti kazalnikov zaupanja, Slovenija, januar 2025
METODOLOŠKO OPOZORILO
Iz podatkov so izločeni vplivi sezone in koledarja.
Dodatna pojasnila so na voljo v metodoloških pojasnilih.
Za vsebino te objave je izključno odgovoren SURS. Evropska komisija ne prevzema nobene odgovornosti za uporabo navedenih informacij.
Dodatna pojasnila so na voljo v metodoloških pojasnilih.
Za vsebino te objave je izključno odgovoren SURS. Evropska komisija ne prevzema nobene odgovornosti za uporabo navedenih informacij.

Pri uporabi podatkov in informacij Statističnega urada RS vedno navedite: "Vir: SURS".
Več: Avtorske pravice.
Več: Avtorske pravice.