Digitalizacija gostinskih nastanitvenih dejavnosti, 2024

Skoraj tri četrtine podjetij v gostinskih nastanitvenih dejavnostih s težavami pri digitalni preobrazbi poslovanja

71 % podjetij v dejavnosti I55 se je pri digitalni preobrazbi poslovanja srečalo s težavami zaradi pomanjkanja ustreznih kadrov ali znanja. Polovica jih je zaposlene obveščala o obveznostih v zvezi z varno uporabo IKT. Leta 2023 jih je 76 % ustvarilo prihodek prek spletnih rezervacijskih platform.

  • 28. 1. 2025 ob 10:30
  • |
  • končni podatki
Manj kot tretjina podjetij nudila zaposlenim in samozaposlenim izobraževanje za pridobivanje znanja o uporabi IKT

Leta 2024 so podjetja z 10 ali več zaposlenimi in samozaposlenimi, registrirana v gostinskih nastanitvenih dejavnostih (I55 po SKD 2008), uporabljala informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT) v naslednjem obsegu:

  • 76 % zaposlenih in samozaposlenih je imelo dostop do interneta za poslovne namene (v EU: 53 %).
  • 35 % zaposlenih in samozaposlenih so bile dodeljene službene prenosne naprave, ki omogočajo dostop do interneta prek mobilnih telefonskih omrežij (v EU: 22 %).
  • 93 % podjetij je svojim zaposlenim in samozaposlenim dodelilo oddaljeni dostop (v EU: 82 %): 93 % do elektronske pošte, 92 % do poslovnih aplikacij ali programske opreme podjetja, npr. do programov računovodstva, prodaje, naročil, CRM, ter 76 % do dokumentov podjetja, npr. datotek, preglednic, slik, predstavitev.
  • 90 % podjetij je imelo spletno stran (v EU: 94 %).
  • 81 % podjetij je uporabljalo orodja za podporo timskemu delu in sodelovanju, npr. MS Teams, Slack.
  • 56 % podjetij je izvajalo sestanke na daljavo, npr. prek platform MS Teams, Webexa, Zooma (v EU: 45 %).
  • Polovica podjetij je uporabljala programsko rešitev Enterprise Resource Planning – ERP.
  • Skoraj polovica (47 %) podjetij je uporabljala fiksne internetne povezave z največjo pogodbeno zagotovljeno hitrostjo med 100 in 500 Mbit/s (v EU: 35 %) ter 28 % z vsaj 1 Gbit/s (v EU: 15 %).
  • 44 % podjetij je uporabljalo programske rešitve za brezpapirno poslovanje, npr. dokumentni sistem, sisteme BPM za upravljanje poslovnih procesov.
  • 43 % podjetij je plačevalo za spletno oglaševanje, npr. oglase na internetnih iskalnikih, družbenih medijih (npr. na Googlu, Facebooku, YouTubu) ali na drugih spletnih straneh (v EU: 57 %).
  • 41 % podjetij je uporabljalo programsko opremo za upravljanje odnosov s strankami – CRM.
  • 29 % podjetij je v letu 2023 zaposlenim in samozaposlenim ponudilo izobraževanje za izpopolnitev ali pridobitev veščin (oz. znanj) za uporabo IKT (v EU: 19 %).
  • 17 % podjetij je zaposlovalo strokovnjake za IKT (v EU: 14 %). 12 % jih je v 2023 zaposlilo ali poskušalo zaposliti omenjene strokovnjake za IKT. Od teh se jih je 93 % srečalo s težavami pri zaposlovanju – 94 % s težavo, da prijavljeni kandidati niso imeli ustreznih delovnih izkušenj, in 82 % s tem, da se je prijavilo premalo kandidatov.

Uporaba tehnologij UI nad povprečjem EU


Tehnologije umetne inteligence (UI) je uporabljalo 37 % podjetij (v EU: 12 %). 29 % teh podjetij je uporabljalo tehnologije UI za organizacijo poslovne administracije ali upravljanje podjetja ter enak delež za zaščito in varno uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije. S 27 % je sledila uporaba za namene trženja ali prodaje.

Med podjetji, ki UI niso uporabljala (63 %), jih je 30 % že pretehtalo možnosti njene uporabe. Večina od teh (95 %) jih je kot razlog za neuporabo navedla nezdružljivost UI z obstoječo opremo, programsko opremo ali sistemi, 90 % pomanjkanje ustreznega znanja v podjetju, 52 % podjetij je imelo težave z razpoložljivostjo ali kakovostjo potrebnih podatkov 43 % pa jih je odgovorilo, da bi bilo z uvedbo preveč stroškov. Za 8 % podjetij se pravne posledice ne zdijo dovolj jasne, npr. vprašanje odgovornosti za škodo povzročene zaradi uporabe UI, po 5 % pa jih je imelo pomisleke zaradi morebitne kršitve varstva podatkov in zasebnosti ter etične pomisleke.

Manj kot tretjina podjetij obveščala zaposlene o varni uporabi IKT z obveznimi tečaji ali obveznim ogledom gradiva

Z digitalizacijo poslovanja se pojavljajo nove grožnje in povečuje potreba po zagotavljanju digitalne varnosti. Varnostne ukrepe ali postopke za zagotavljanje zaupnosti, celovitosti ter dostopnosti do podatkov in sistemov IKT je uporabljalo 93 % podjetij (v EU: 94 %).

92 % podjetij je uporabljalo avtentikacijo z močnim geslom, za katero je določena minimalna dolžina in ki mora vsebovati številke oz. posebne znake ter se redno menja (v EU: 84 %), 89 % jih je hranilo kopije podatkov na drugi lokaciji ali v oblaku (v EU: 82 %), 70 % podjetij pa je uporabljalo kontrolo dostopa do omrežja, npr. upravljanje pravic uporabnikov v omrežju podjetja (v EU: 69 %). 38 % jih je testiralo varnost pri uporabi IKT – npr. periodično izvajalo penetracijske teste, testiralo varnostne opozorilne sisteme, pregledovalo varnostne ukrepe, testiralo sisteme za izvajanje varnostnih kopij (v EU: 34 %) ter 22 % jih je izvajalo oceno tveganja IKT, tj. periodično presojalo verjetnost morebitnih varnostnih incidentov in njihove posledice (v EU: 34 %).

Obvestilo

Za prikaz vsebine je potrebno strinjanje s piškotki.

Več o piškotkih



Ključni za varno uporabo IKT so zaposleni in samozaposleni. Polovica podjetij jih je obveščala o njihovih obveznostih v zvezi z varno uporabo IKT (v EU: 63 %). Prav tako polovica podjetij je za to uporabljala prostovoljno izobraževanje ali izobraževanje z informacijami, razpoložljivimi v podjetju, npr. informacije na intranetu (v EU: 45 %), 30 % jih je uporabljalo obvezne tečaje ali obvezni ogled gradiva (v EU: 24 %), četrtina podjetij pa je zaposlene o varni uporabi IKT seznanila s pogodbo, npr. pri podpisu pogodbe o zaposlitvi (v EU: 33 %).

Več kot tri četrtine podjetij prejemalo rezervacije prek spletnih rezervacijskih platform

Leta 2023 je 76 % podjetij v dejavnosti I55 ustvarilo prihodek s spletno prodajo – rezervacijami prek spleta (v EU: 79 %): 61 % prek lastne ali spletne strani matičnega podjetja (v EU: 72 %) in 76 % prek spletnih rezervacijskih platform (v EU: 69 %).

Podjetja so v 2023 s spletno prodajo ustvarila okoli 21,2 % svojega prihodka (brez DDV) ali okoli 148 milijonov EUR: 7,2 % prek lastne ali spletne strani matičnega podjetja in 14,1 % prek spletnih rezervacijskih platform. 4,5 % prihodka je bilo ustvarjenega s prejetimi rezervacijami iz Slovenije, 13,5 % iz držav članic EU in 3,2 % iz drugih držav.

Največ podjetij izkazovalo visok digitalni indeks

V letu 2024 je največ (41 %) podjetij z 10 ali več zaposlenimi in samozaposlenimi v gostinskih nastanitvenih dejavnostih (I55 po SKD 2008) izkazovalo visok digitalni indeks (v EU: 37 %). Ta prikaže digitalno zrelost podjetij v posameznem letu – v kolikšnem obsegu uporabljajo določeno vrsto IKT, ki se spremlja v posameznem letu. Podatki so najbolj primerljivi z letom 2022, ko se je spremljala uporaba enake vrste IKT.

Obvestilo

Za prikaz vsebine je potrebno strinjanje s piškotki.

Več o piškotkih



Manj podjetij odgovorilo, da digitalna preobrazba ni bistvena za njihovo uspešno poslovanje

Tudi v letu 2024 se je skoraj tri četrtine podjetij (74 %) v gostinskih nastanitvenih dejavnostih srečevalo z različnimi težavami pri digitalni preobrazbi poslovanja (72 % v 2023):
  • 71 % se jih spoprijemalo s pomanjkanjem ustreznih kadrov ali znanja,
  • v 40 % podjetij so vodilni kadri, ki so odgovorni za ključne procese, pomanjkljivo poznali zmožnosti digitalnih tehnologij,
  • v 36 % podjetij njihovega vodenja ali poslovanja ni bilo mogoče hitro prilagajati spremembam v okolju, ni npr. mogoče eksperimentirati z uporabo digitalnih tehnologij,
  • v 35 % podjetij zaposleni ali vodilni niso kazali pripravljenosti za tovrstne spremembe v podjetju,
  • v 31 % podjetij je bilo preveč nasprotujočih si prednostnih nalog,
  • v 26 % podjetij je primanjkovalo finančnih sredstev,
  • pri četrtini podjetij pa notranji poslovni procesi niso povezani.
45 % podjetij je odgovorilo, da digitalna preobrazba ni bistvena za uspešno preobrazbo poslovanja podjetja. To je 11 odstotnih točk manj kot v 2023, ko je tako ocenilo 56 % podjetij.
METODOLOŠKO OPOZORILO
Objavljeni podatki so ocene, pridobljene z raziskovanjem na vzorcu, ki predstavlja podjetja z 10 ali več zaposlenimi in samozaposlenimi. Podjetje lahko sestavlja več lastniško povezanih pravnih enot, če na trgu delujejo kot eno samostojno podjetje.

Dodatna pojasnila so na voljo v metodoloških pojasnilih

Izvedbo raziskovanja je sofinancirala Evropska unija. Izražena stališča in mnenja so izključno avtorjeva in ne odražajo nujno mnenj Evropske unije ali Eurostata. Zanje nista odgovorna niti Evropska unija niti organ, ki je dodelil finančna sredstva.

Pri uporabi podatkov in informacij Statističnega urada RS vedno navedite: "Vir: SURS".
Več: Avtorske pravice.