Poslovne tendence, Slovenija, januar 2018

Zaupanje v trgovini na drobno, v gradbeništvu in v predelovalnih dejavnostih v januarju 2018 višje

Vrednost kazalnika zaupanja je bila januarja 2018 v trgovini na drobno, v gradbeništvu in v predelovalnih dejavnostih višja, v storitvenih dejavnostih pa nižja kot v prejšnjem mesecu.

  • 25. 1. 2018 ob 10:30
  • |
  • končni podatki
Kazalnik zaupanja v predelovalnih dejavnostih višji kot v prejšnjem mesecu
Vrednost kazalnika zaupanja v predelovalnih dejavnostih je bila v januarju 2018 za 1 odstotno točko višja kot v zadnjem mesecu preteklega leta, hkrati pa je bila za 5 odstotnih točk višja kot v januarju 2017 in za 14 odstotnih točk višja od dolgoletnega povprečja.
Kazalniki stanj so se na mesečni ravni večinoma izboljšali; izjemi sta bila kazalnik proizvodnja, katerega vrednost se ni spremenila, in kazalnik zagotovljena proizvodnja, ki se je poslabšal.
Med kazalniki pričakovanj sta se zvišali vrednosti kazalnikov pričakovano zaposlovanje in pričakovane cene (za 5 oz. za 4 odstotne točke), znižali pa vrednosti kazalnikov pričakovan izvoz in pričakovano skupno povpraševanje (za 3 oz. za 1 odstotno točko). Vrednost kazalnika pričakovana proizvodnja je ostala enaka vrednosti iz prejšnjega meseca.

V predelovalnih dejavnostih še vedno primanjkuje usposobljenih delavcev
Izkoriščenost proizvodnih zmogljivosti podjetij je bila v januarju 2018 85,2-odstotna ali za 0,5 odstotne točke višja kot v oktobru 2017. V 65 % podjetij so bile proizvodne zmogljivosti izkoriščene več kot 80-odstotno.
Vrednost kazalnika ustreznost proizvodnih zmogljivosti glede na pričakovano povpraševanje v naslednjih 12 mesecih se je v januarju 2018 v primerjavi z oktobrom 2017 znižala za 5 odstotnih točk, vrednost kazalnika obseg novih naročil v zadnjih 3 mesecih pa za 6 odstotnih točk zvišala. Oceni konkurenčnega položaja na domačem trgu in na trgu EU sta se v zadnjih treh mesecih izboljšali (za 5 oz. za 2 odstotni točki), ocena konkurenčnega položaja na trgih zunaj EU pa se je poslabšala (za 2 odstotni točki).
Tudi v tem mesecu je proizvodnjo v največ podjetjih oteževalo pomanjkanje usposobljenih delavcev (v 35 % podjetij). Večja omejitvena dejavnika sta bila še nezadostno domače povpraševanje in nezadostno tuje povpraševanje (vsakega je navedlo 19 % podjetij). 25 % podjetij se pri svoji dejavnosti ni srečevalo z omejitvami.

Kazalnik zaupanja v trgovini na drobno višji kot v prejšnjem mesecu
Vrednost kazalnika zaupanja v trgovini na drobno je bila januarja 2018 za 12 odstotnih točk višja kot decembra 2017 in za 20 odstotnih točk višja kot v januarju 2017, hkrati pa za 20 odstotnih točk višja od dolgoletnega povprečja. Kazalnik zaupanja v trgovini na drobno je v januarju najbolj zvišal kazalnik prodaja, katerega vrednost je bila višja za 32 odstotnih točk.
Vrednosti večine kazalnikov stanj in pričakovanj so se zvišale; izjeme so bili kazalnik poslovni položaj in pričakovana skupna nabava, ki sta se znižala, in kazalnik prodajne cene, katerega vrednost je bila enaka kot v prejšnjem mesecu.
Največ podjetjem v trgovini na drobno je njihovo dejavnost oteževala konkurenca v sektorju (ta dejavnik je navedlo 59 % podjetij), sledili so visoki stroški dela (te je navedlo 40 % podjetij) in nizko povpraševanje (27 % podjetij). 11 % podjetij v trgovini na drobno se pri svoji dejavnosti ni srečevalo z omejitvami.

Kazalnik zaupanja v gradbeništvu višji kot v prejšnjem mesecu
Vrednost kazalnika zaupanja v gradbeništvu je bila januarja 2018 za 2 odstotni točki višja kot decembra 2017 in za 23 odstotnih točk višja kot januarja 2017 ter za 38 odstotnih točk višja od dolgoletnega povprečja.
Večina kazalnikov stanj se je na mesečni ravni poslabšala, izjema je bil kazalnik zagotovljeno delo, ki se je izboljšal. Izboljšali so se vsi kazalniki pričakovanj. Najbolj se je zvišala vrednost kazalnika pričakovano zaposlovanje (za 9 odstotnih točk); ta kazalnik je tudi najbolj vplival na januarski dvig zaupanja v gradbeništvu.
Največ podjetjem v gradbeništvu so v tem mesecu oteževali njihovo dejavnost slabi vremenski pogoji (42 % podjetij). Naslednja najpogostejša omejitev je bila velika konkurenca v dejavnosti (navedlo jo je 39 % podjetij); sledili so visoki stroški dela ter pomanjkanje usposobljenih delavcev (vsako je navedlo po 28 % podjetij) ter visoki stroški materiala (23 %). 8 % gradbenih podjetij ni omenjalo omejitev.

Kazalnik zaupanja v storitvenih dejavnostih nižji kot v prejšnjem mesecu
Vrednost kazalnika zaupanja v storitvenih dejavnostih je bila januarja 2018 za 4 odstotne točke nižja kot decembra 2017 in za 3 odstotne točke višja kot januarja 2017 ter za 15 odstotnih točk višja od dolgoletnega povprečja.
Vrednost kazalnika zaupanja se je znižala zaradi znižanja vrednosti vseh treh njegovih komponent; povpraševanje je bilo nižje za 4 odstotne točke, poslovni položaj in pričakovano povpraševanje pa vsak za 3 odstotne točke. Vrednost kazalnika izkoriščenost zmogljivosti se ni spremenila, preostali kazalniki pa so se izboljšali.
Največ podjetjem v storitvenih dejavnostih je njihovo dejavnost oteževalo nezadostno povpraševanje (ta omejitveni dejavnik je navedlo 30 % teh podjetij); druga najpogostejša omejitev so bile finančne ovire (te je navedlo 20 % podjetij); sledile so težave zaradi pomanjkanja delovne sile (16 % podjetij) in druge ovire (12 % podjetij). 30 % storitvenih podjetij se pri svoji dejavnosti ni srečevalo z omejitvami.
Mesečne spremembe vrednosti kazalnikov zaupanja, Slovenija, januar 2018
Mesečne spremembe vrednosti kazalnikov zaupanja, Slovenija, januar 2018
Vir: SURS
METODOLOŠKO OPOZORILO
Iz podatkov so izločeni vplivi sezone in koledarja.
Pri uporabi podatkov in informacij Statističnega urada RS vedno navedite: "Vir: SURS".
Več: Avtorske pravice.