Poslovne tendence, oktober 2022
Zaupanje boljše le v gradbeništvu
Kazalnik zaupanja se je znižal v trgovini ter predelovalnih in storitvenih dejavnostih, v gradbeništvu pa zvišal. Proizvodnjo so še vedno omejevale negotove gospodarske razmere, trgovino konkurenca v sektorju, gradbeništvo visoki stroški materiala, storitve pa pomanjkanje delovne sile.
Zaupanje nižje v predelovalnih dejavnostih …
Kazalnik zaupanja se je znižal v primerjavi z vsemi tremi obravnavanimi obdobji: od vrednosti v prejšnjem mesecu je bil nižji za 2 odstotni točki, od vrednosti pred letom dni za 13 odstotnih točk in od dolgoletnega povprečja za 10 odstotnih točk.
Poslabšala sta se kazalnika skupna naročila in zaloge končnih izdelkov (za 10 odstotnih točk oz. za 1 odstotno točko), medtem ko se je kazalnik pričakovana proizvodnja izboljšal za 5 odstotnih točk. Kazalnik negotovost se je v primerjavi s prejšnjim mesecem zvišal (za 4 odstotne točke), v primerjavi z marcem 2022 pa se je znižal (za 4 odstotne točke), saj je bila njegova vrednost takrat najvišja (34 odstotnih točk).
Skoraj polovica podjetij (47 %) je kot glavni omejitveni dejavnik navedla negotove gospodarske razmere (to je 19 odstotnih točk več kot v prejšnjem oktobru), sledila sta pomanjkanje usposobljenih delavcev (32 %, za 3 odstotne točke manj) in nezadostno tuje povpraševanje (25 %, za 11 odstotnih točk več).
Izkoriščenost proizvodnih zmogljivosti je bila 83,7-odstotna oz. za 0,6 odstotne točke manjša kot v juliju 2022. Kazalnik ustreznost proizvodnih zmogljivosti se je izboljšal za 10 odstotnih točk, medtem ko se je kazalnik obseg novih naročil poslabšal za 7 odstotnih točk. Ocena konkurenčnega položaja je na domačem trgu ostala nespremenjena, na trgih držav članic EU in na trgih zunaj EU pa se je poslabšala (za 6 odstotnih točk oz. za 4 odstotne točke).
… in v trgovini na drobno …
Vrednost kazalnika zaupanja je na mesečni ravni za 3 odstotne točke upadla, na letni ravni pa je za 11 odstotnih točk zrasla. Od dolgoletnega povprečja je bila višja le za 1 odstotno točko.
Na znižanje je vplivalo predvsem poslabšanje kazalnikov pričakovana prodaja in prodaja (nižja za 9 oz. 4 odstotne točke). Kazalnik negotovost je bil za 3 odstotne točke višji kot v marcu 2022, ko je bila njegova vrednost najvišja, odkar jo merimo (maj 2021).
Najpogosteje so dejavnost omejevali naslednji dejavniki: konkurenca v sektorju (43 % podjetij, za 2 odstotni točki manj kot v oktobru 2021), visoki stroški dela (32 %, za 2 odstotni točki manj) in nezadostno povpraševanje (18 %, za 2 odstotni točki manj).
Več zaupanja v gradbeništvu …
Kazalnik zaupanja je bil za 5 odstotnih točk višji kot v prejšnjem mesecu. Od vrednosti v oktobru prejšnjega leta je bil nižji za 5 odstotnih točk, od dolgoletnega povprečja pa višji za 28 odstotnih točk.
Na zvišanje kazalnika zaupanja je vplival kazalnik pričakovano zaposlovanje (njegova vrednost se je dvignila za 13 odstotnih točk), medtem ko se je kazalnik skupna naročila znižal za 3 odstotne točke. Upadel je tudi kazalnik negotovost, in sicer za 1 odstotno točko v primerjavi s prejšnjim mesecem ter 4 odstotne točke v primerjavi z marcem 2022, ko je bila njegova vrednost najvišja (23 odstotnih točk).
Največ podjetij je kot glavni omejitveni dejavnik navedlo visoke stroške materiala (62 % podjetij, za 4 odstotne točke več kot v prejšnjem oktobru), sledili so pomanjkanje usposobljenih delavcev (53 %, za 4 odstotne točke več) in visoki stroški dela (38 %, za 5 odstotnih točk več).
… v storitvenih dejavnostih pa prav tako upad
Kazalnik zaupanja se je znižal na mesečni in letni ravni (za 1 oz. 3 odstotne točke), po drugi strani pa je bil 4 odstotne točke nad dolgoletnim povprečjem.
Na poslabšanje kazalnika zaupanja je vplival predvsem kazalnik povpraševanje (upad za 6 odstotnih točk). Znižal se je tudi kazalnik negotovost; njegova vrednost je bila v primerjavi s prejšnjim mesecem nižja za 7 odstotnih točk in v primerjavi z marcem, ko je bila njegova vrednost najvišja (34 odstotnih točk), za 11 odstotnih točk. Izkoriščenost zmogljivosti je bila 92-odstotna, ta delež se v zadnjih štirih mesecih ni spremenil.
Najpogosteje sta te dejavnosti omejevala dejavnika pomanjkanje delovne sile (27 %, za 3 odstotne točke več kot v oktobru 2021) in nezadostno povpraševanje (27 %, za 2 odstotni točki manj). 31 % podjetij je poslovalo brez omejitev (za 6 odstotnih točk več).
Tabele z najnovejšimi podatki so na voljo v podatkovni bazi SiStat.
Kazalnik zaupanja se je znižal v primerjavi z vsemi tremi obravnavanimi obdobji: od vrednosti v prejšnjem mesecu je bil nižji za 2 odstotni točki, od vrednosti pred letom dni za 13 odstotnih točk in od dolgoletnega povprečja za 10 odstotnih točk.
Poslabšala sta se kazalnika skupna naročila in zaloge končnih izdelkov (za 10 odstotnih točk oz. za 1 odstotno točko), medtem ko se je kazalnik pričakovana proizvodnja izboljšal za 5 odstotnih točk. Kazalnik negotovost se je v primerjavi s prejšnjim mesecem zvišal (za 4 odstotne točke), v primerjavi z marcem 2022 pa se je znižal (za 4 odstotne točke), saj je bila njegova vrednost takrat najvišja (34 odstotnih točk).
Skoraj polovica podjetij (47 %) je kot glavni omejitveni dejavnik navedla negotove gospodarske razmere (to je 19 odstotnih točk več kot v prejšnjem oktobru), sledila sta pomanjkanje usposobljenih delavcev (32 %, za 3 odstotne točke manj) in nezadostno tuje povpraševanje (25 %, za 11 odstotnih točk več).
Izkoriščenost proizvodnih zmogljivosti je bila 83,7-odstotna oz. za 0,6 odstotne točke manjša kot v juliju 2022. Kazalnik ustreznost proizvodnih zmogljivosti se je izboljšal za 10 odstotnih točk, medtem ko se je kazalnik obseg novih naročil poslabšal za 7 odstotnih točk. Ocena konkurenčnega položaja je na domačem trgu ostala nespremenjena, na trgih držav članic EU in na trgih zunaj EU pa se je poslabšala (za 6 odstotnih točk oz. za 4 odstotne točke).
… in v trgovini na drobno …
Vrednost kazalnika zaupanja je na mesečni ravni za 3 odstotne točke upadla, na letni ravni pa je za 11 odstotnih točk zrasla. Od dolgoletnega povprečja je bila višja le za 1 odstotno točko.
Na znižanje je vplivalo predvsem poslabšanje kazalnikov pričakovana prodaja in prodaja (nižja za 9 oz. 4 odstotne točke). Kazalnik negotovost je bil za 3 odstotne točke višji kot v marcu 2022, ko je bila njegova vrednost najvišja, odkar jo merimo (maj 2021).
Najpogosteje so dejavnost omejevali naslednji dejavniki: konkurenca v sektorju (43 % podjetij, za 2 odstotni točki manj kot v oktobru 2021), visoki stroški dela (32 %, za 2 odstotni točki manj) in nezadostno povpraševanje (18 %, za 2 odstotni točki manj).
Več zaupanja v gradbeništvu …
Kazalnik zaupanja je bil za 5 odstotnih točk višji kot v prejšnjem mesecu. Od vrednosti v oktobru prejšnjega leta je bil nižji za 5 odstotnih točk, od dolgoletnega povprečja pa višji za 28 odstotnih točk.
Na zvišanje kazalnika zaupanja je vplival kazalnik pričakovano zaposlovanje (njegova vrednost se je dvignila za 13 odstotnih točk), medtem ko se je kazalnik skupna naročila znižal za 3 odstotne točke. Upadel je tudi kazalnik negotovost, in sicer za 1 odstotno točko v primerjavi s prejšnjim mesecem ter 4 odstotne točke v primerjavi z marcem 2022, ko je bila njegova vrednost najvišja (23 odstotnih točk).
Največ podjetij je kot glavni omejitveni dejavnik navedlo visoke stroške materiala (62 % podjetij, za 4 odstotne točke več kot v prejšnjem oktobru), sledili so pomanjkanje usposobljenih delavcev (53 %, za 4 odstotne točke več) in visoki stroški dela (38 %, za 5 odstotnih točk več).
… v storitvenih dejavnostih pa prav tako upad
Kazalnik zaupanja se je znižal na mesečni in letni ravni (za 1 oz. 3 odstotne točke), po drugi strani pa je bil 4 odstotne točke nad dolgoletnim povprečjem.
Na poslabšanje kazalnika zaupanja je vplival predvsem kazalnik povpraševanje (upad za 6 odstotnih točk). Znižal se je tudi kazalnik negotovost; njegova vrednost je bila v primerjavi s prejšnjim mesecem nižja za 7 odstotnih točk in v primerjavi z marcem, ko je bila njegova vrednost najvišja (34 odstotnih točk), za 11 odstotnih točk. Izkoriščenost zmogljivosti je bila 92-odstotna, ta delež se v zadnjih štirih mesecih ni spremenil.
Najpogosteje sta te dejavnosti omejevala dejavnika pomanjkanje delovne sile (27 %, za 3 odstotne točke več kot v oktobru 2021) in nezadostno povpraševanje (27 %, za 2 odstotni točki manj). 31 % podjetij je poslovalo brez omejitev (za 6 odstotnih točk več).
Tabele z najnovejšimi podatki so na voljo v podatkovni bazi SiStat.
Mesečne spremembe vrednosti kazalnikov zaupanja, Slovenija, oktober 2022
METODOLOŠKO OPOZORILO
Iz podatkov so izločeni vplivi sezone in koledarja.
Za vsebino te objave je izključno odgovoren SURS. Evropska komisija ne prevzema nobene odgovornosti za uporabo navedenih informacij.
Za vsebino te objave je izključno odgovoren SURS. Evropska komisija ne prevzema nobene odgovornosti za uporabo navedenih informacij.
Pri uporabi podatkov in informacij Statističnega urada RS vedno navedite: "Vir: SURS".
Več: Avtorske pravice.
Več: Avtorske pravice.