Izdatki za formalno izobraževanje, Slovenija, 2020
Javni izdatki za formalno izobraževanje so bili v 2020 za 6,6 % višji kot v 2019 in so predstavljali 5,4 % BDP
Javni izdatki za formalno izobraževanje so v 2020 znašali 2.533 milijonov EUR (5,4 % BDP). Izdatki za izobraževalne ustanove so bili višji, transferji zasebnemu sektorju pa nižji kot v 2019. Skupni izdatki za izobraževalne ustanove so bili 2.698 milijonov EUR (5,75 % BDP) ali za 6,2 % višji.
Za formalno izobraževanje v Sloveniji v 2020 porabljenih 2.533 milijonov EUR javnih sredstev
Javni izdatki za formalno izobraževanje so v letu 2020 znašali 2.533 milijonov EUR ali 5,4 % BDP. V primerjavi z letom 2019 so bili nominalno višji za 6,6 %. Najbolj sta se povečala obseg javnih sredstev za terciarno izobraževanje (za 9,9 %) in za predšolsko izobraževanje (za 8,8 %).
93 % vseh javnih sredstev za formalno izobraževanje je bilo namenjenih neposredno izobraževalnim ustanovam. Obseg teh sredstev je bil nominalno za 7,6 % večji kot v letu 2019. Glavni razlog za tako rast omenjenih izdatkov so bili interventni ukrepi, sprejeti kot odziv na epidemijo covida-19, dodatno pa je k povečanju vrednosti tega podatka (predvsem na ravni osnovnošolskega izobraževanja) prispevala tudi dopolnitev zajema izobraževalnih ustanov formalnega izobraževanja v statističnem raziskovanju o izdatkih za formalno izobraževanje.
Javni transferji gospodinjstvom in drugim zasebnim entitetam so znašali 177 milijonov EUR in so bili v primerjavi z letom 2019 nominalno nižji za 5,3 %. Znižali so se na vseh ravneh izobraževanja, razen na visokošolski; na tej ravni so se namreč za 6,8 % povečali, in sicer predvsem zaradi izplačanega enkratnega solidarnostnega dodatka študentom visokih šol v okviru interventnih ukrepov.
21,2 % vseh javnih izdatkov so bili izdatki države na lokalni ravni (občin), preostalo so bili izdatki države na centralni ravni. Večina izdatkov občin za izobraževanje je namenjena predšolskemu in osnovnošolskemu izobraževanju. V letu 2020 so občine prispevale 87,8 % vseh javnih sredstev za predšolsko in 14,4 % vseh javnih sredstev za osnovnošolsko izobraževanje.
Skupni izdatki za izobraževalne ustanove, javni, zasebni in mednarodni, v 2020 znašali 5,75 % BDP
Za izobraževalne ustanove je bilo v letu 2020 porabljenih 2.698 milijonov EUR, od tega 94,4 % za javne in 5,6 % za zasebne izobraževalne ustanove. 87,3 % vseh sredstev za izobraževalne ustanove so predstavljali javni izdatki, 11,4 % zasebni izdatki in 1,3 % izdatki oz. sredstva iz mednarodnih virov.
Skupen obseg zasebnih izdatkov za izobraževalne ustanove je bil nižji kot v 2019 (za 3,2 %), in sicer zato, ker se je zaradi epidemije covida-19 oz. izobraževanja na daljavo precej zmanjšal obseg teh izdatkov, predvsem v osnovnošolskem in predšolskem izobraževanju. Povečal pa se je glede na leto 2019 obseg zasebnih izdatkov v srednješolskem in v terciarnem izobraževanju. Glavni razlog za to povečanje je bil dopolnjen zajem izobraževalnih ustanov in dodatno upoštevanje tržnih prihodkov (šolnine) v izobraževalnih ustanovah, ki izvajajo programe formalnega izobraževanja odraslih.
Delež zasebnih izdatkov od vseh izdatkov za izobraževalne ustanove je bil sicer tudi v letu 2020 najvišji v predšolskem izobraževanju, 19,7-odstoten; v srednješolskem izobraževanju je bil 11,1-odstoten, v terciarnem izobraževanju pa 14,4-odstoten.
Obseg sredstev za izobraževalne ustanove iz mednarodnih virov je bil nominalno za 7,2 % višji kot v 2019. Tri četrtine teh sredstev so bile namenjene ustanovam terciarnega izobraževanja.
Skupni izdatki za izobraževalne ustanove so se glede na leto 2019 povečali nominalno za 6,2 %, najbolj na ravni terciarnega izobraževanja (za 14,6 %). Ti izdatki, preračunani na udeleženca, so znašali 6.426 EUR in so bili za 5,2 % višji kot v letu 2019. Povečali so se na vseh ravneh izobraževanja, najbolj v terciarnem izobraževanju (nominalno za 13,8 %) in v srednješolskem izobraževanju (za 6,1 %).
V strukturi izdatkov za izobraževalne ustanove po ravneh izobraževanja so izdatki za predšolsko vzgojo in izobraževanje predstavljali 19,5 % ali 1,12 % BDP, izdatki za osnovnošolsko izobraževanje 42,8 % ali 2,46 % BDP, izdatki za srednješolsko izobraževanje 16,0 % ali 0,92 % BDP in izdatki za terciarno izobraževanje 21,7 % ali 1,25 % BDP.
Izobraževalne ustanove porabile za tekoče in investicijske stroške v 2020 2,67 milijarde EUR
Tekoči izdatki javnih in zasebnih izobraževalnih ustanov so v letu 2020 znašali 2.471 milijonov EUR ali 92,4 % vseh izdatkov. Večina tekočih izdatkov (80,8 %) je bila namenjena za plače in druga nadomestila za zaposlene. V primerjavi z letom 2019 so bili ti izdatki višji (nominalno za 8,4 %), medtem ko so bili izdatki za blago in storitve nižji (za 14,7 %).
Investicijski izdatki so bili višji kot v 2019 in so znašali 204 milijone EUR ali 7,6 % vseh izdatkov v letu 2020. 97 % vrednosti investicij je bilo ustvarjenih v javnih, 3 % pa v zasebnih izobraževalnih ustanovah.
Celotni izdatki za formalno izobraževanje so bili v 2020 za 4,4 % višji kot v 2019
Celotni izdatki za formalno izobraževanje – to je javni, zasebni in mednarodni izdatki neposredno za izobraževalne ustanove in izdatki gospodinjstev, plačani zunaj izobraževalnih ustanov (skupaj s subvencijami za te izdatke iz proračuna) – so v letu 2020 znašali 2.901 milijonov EUR (6,2 % BDP). Izdatki gospodinjstev, plačani zunaj izobraževalnih ustanov, so po oceni znašali 203 milijone EUR oziroma 7 % od celotnih izdatkov za formalno izobraževanje (ocenjeni so bili na podlagi podatkov iz raziskovanja o porabi sredstev gospodinjstev iz 2018 in podatkov o zmanjšanju obsega javnih subvencij gospodinjstvom v letu 2020, ki je bilo posledica epidemije covida 19).
Javni izdatki za formalno izobraževanje so v letu 2020 znašali 2.533 milijonov EUR ali 5,4 % BDP. V primerjavi z letom 2019 so bili nominalno višji za 6,6 %. Najbolj sta se povečala obseg javnih sredstev za terciarno izobraževanje (za 9,9 %) in za predšolsko izobraževanje (za 8,8 %).
93 % vseh javnih sredstev za formalno izobraževanje je bilo namenjenih neposredno izobraževalnim ustanovam. Obseg teh sredstev je bil nominalno za 7,6 % večji kot v letu 2019. Glavni razlog za tako rast omenjenih izdatkov so bili interventni ukrepi, sprejeti kot odziv na epidemijo covida-19, dodatno pa je k povečanju vrednosti tega podatka (predvsem na ravni osnovnošolskega izobraževanja) prispevala tudi dopolnitev zajema izobraževalnih ustanov formalnega izobraževanja v statističnem raziskovanju o izdatkih za formalno izobraževanje.
Javni transferji gospodinjstvom in drugim zasebnim entitetam so znašali 177 milijonov EUR in so bili v primerjavi z letom 2019 nominalno nižji za 5,3 %. Znižali so se na vseh ravneh izobraževanja, razen na visokošolski; na tej ravni so se namreč za 6,8 % povečali, in sicer predvsem zaradi izplačanega enkratnega solidarnostnega dodatka študentom visokih šol v okviru interventnih ukrepov.
21,2 % vseh javnih izdatkov so bili izdatki države na lokalni ravni (občin), preostalo so bili izdatki države na centralni ravni. Večina izdatkov občin za izobraževanje je namenjena predšolskemu in osnovnošolskemu izobraževanju. V letu 2020 so občine prispevale 87,8 % vseh javnih sredstev za predšolsko in 14,4 % vseh javnih sredstev za osnovnošolsko izobraževanje.
Skupni izdatki za izobraževalne ustanove, javni, zasebni in mednarodni, v 2020 znašali 5,75 % BDP
Za izobraževalne ustanove je bilo v letu 2020 porabljenih 2.698 milijonov EUR, od tega 94,4 % za javne in 5,6 % za zasebne izobraževalne ustanove. 87,3 % vseh sredstev za izobraževalne ustanove so predstavljali javni izdatki, 11,4 % zasebni izdatki in 1,3 % izdatki oz. sredstva iz mednarodnih virov.
Skupen obseg zasebnih izdatkov za izobraževalne ustanove je bil nižji kot v 2019 (za 3,2 %), in sicer zato, ker se je zaradi epidemije covida-19 oz. izobraževanja na daljavo precej zmanjšal obseg teh izdatkov, predvsem v osnovnošolskem in predšolskem izobraževanju. Povečal pa se je glede na leto 2019 obseg zasebnih izdatkov v srednješolskem in v terciarnem izobraževanju. Glavni razlog za to povečanje je bil dopolnjen zajem izobraževalnih ustanov in dodatno upoštevanje tržnih prihodkov (šolnine) v izobraževalnih ustanovah, ki izvajajo programe formalnega izobraževanja odraslih.
Delež zasebnih izdatkov od vseh izdatkov za izobraževalne ustanove je bil sicer tudi v letu 2020 najvišji v predšolskem izobraževanju, 19,7-odstoten; v srednješolskem izobraževanju je bil 11,1-odstoten, v terciarnem izobraževanju pa 14,4-odstoten.
Obseg sredstev za izobraževalne ustanove iz mednarodnih virov je bil nominalno za 7,2 % višji kot v 2019. Tri četrtine teh sredstev so bile namenjene ustanovam terciarnega izobraževanja.
Skupni izdatki za izobraževalne ustanove so se glede na leto 2019 povečali nominalno za 6,2 %, najbolj na ravni terciarnega izobraževanja (za 14,6 %). Ti izdatki, preračunani na udeleženca, so znašali 6.426 EUR in so bili za 5,2 % višji kot v letu 2019. Povečali so se na vseh ravneh izobraževanja, najbolj v terciarnem izobraževanju (nominalno za 13,8 %) in v srednješolskem izobraževanju (za 6,1 %).
V strukturi izdatkov za izobraževalne ustanove po ravneh izobraževanja so izdatki za predšolsko vzgojo in izobraževanje predstavljali 19,5 % ali 1,12 % BDP, izdatki za osnovnošolsko izobraževanje 42,8 % ali 2,46 % BDP, izdatki za srednješolsko izobraževanje 16,0 % ali 0,92 % BDP in izdatki za terciarno izobraževanje 21,7 % ali 1,25 % BDP.
Izobraževalne ustanove porabile za tekoče in investicijske stroške v 2020 2,67 milijarde EUR
Tekoči izdatki javnih in zasebnih izobraževalnih ustanov so v letu 2020 znašali 2.471 milijonov EUR ali 92,4 % vseh izdatkov. Večina tekočih izdatkov (80,8 %) je bila namenjena za plače in druga nadomestila za zaposlene. V primerjavi z letom 2019 so bili ti izdatki višji (nominalno za 8,4 %), medtem ko so bili izdatki za blago in storitve nižji (za 14,7 %).
Investicijski izdatki so bili višji kot v 2019 in so znašali 204 milijone EUR ali 7,6 % vseh izdatkov v letu 2020. 97 % vrednosti investicij je bilo ustvarjenih v javnih, 3 % pa v zasebnih izobraževalnih ustanovah.
Celotni izdatki za formalno izobraževanje so bili v 2020 za 4,4 % višji kot v 2019
Celotni izdatki za formalno izobraževanje – to je javni, zasebni in mednarodni izdatki neposredno za izobraževalne ustanove in izdatki gospodinjstev, plačani zunaj izobraževalnih ustanov (skupaj s subvencijami za te izdatke iz proračuna) – so v letu 2020 znašali 2.901 milijonov EUR (6,2 % BDP). Izdatki gospodinjstev, plačani zunaj izobraževalnih ustanov, so po oceni znašali 203 milijone EUR oziroma 7 % od celotnih izdatkov za formalno izobraževanje (ocenjeni so bili na podlagi podatkov iz raziskovanja o porabi sredstev gospodinjstev iz 2018 in podatkov o zmanjšanju obsega javnih subvencij gospodinjstvom v letu 2020, ki je bilo posledica epidemije covida 19).
Javni izdatki za formalno izobraževanje, Slovenija, 2020
1) Javni izdatki za formalno izobraževanje v odstotnem deležu od BDP so izračunani na podlagi zadnjih razpoložljivih podatkov BDP (Prva objava z dne 31. avgust 2021; https://pxweb.stat.si/SiStatData/pxweb/sl/Data/-/0301910S.px). 2) Seštevek se ne ujema zaradi zaokroževanja. Vir: SURS |
Izdatki za izobraževalne ustanove, Slovenija, 2020
1) Seštevek se ne ujema zaradi zaokroževanja. Vir: SURS |
Izdatki v izobraževalnih ustanovah, Slovenija, 2020
1) Seštevek se ne ujema zaradi zaokroževanja. Vir: SURS |
METODOLOŠKO OPOZORILO
V letu 2020 je prišlo do preloma v časovni vrsti. Dopolnjen je bil zajem javnih in zasebnih izobraževalnih ustanov formalnega izobraževanja; pri izobraževalnih ustanovah, ki izvajajo programe formalnega, stopenjskega izobraževanja odraslih, pa so bili kot del prihodkov iz zasebnih virov dodatno upoštevani tudi prihodki iz tržne dejavnosti. Navedene spremembe vplivajo predvsem:
- na povečanje vrednosti podatkov o obsegu proračunskih sredstev za izobraževalne ustanove (povečanje za okvirno 40 mio EUR v letu 2020), večji del za ustanove, ki izvajajo programe na ravni osnovnošolskega izobraževanja in
- na povečanje vrednosti podatkov o obsega zasebnih izdatkov za izobraževalne ustanove (povečanje teh sredstev za okvirno 72 mio EUR v letu 2020), predvsem na srednješolski, višješolski strokovni in visokošolski ravni izobraževanja.
- na povečanje vrednosti podatkov o obsegu proračunskih sredstev za izobraževalne ustanove (povečanje za okvirno 40 mio EUR v letu 2020), večji del za ustanove, ki izvajajo programe na ravni osnovnošolskega izobraževanja in
- na povečanje vrednosti podatkov o obsega zasebnih izdatkov za izobraževalne ustanove (povečanje teh sredstev za okvirno 72 mio EUR v letu 2020), predvsem na srednješolski, višješolski strokovni in visokošolski ravni izobraževanja.
Pri uporabi podatkov in informacij Statističnega urada RS vedno navedite: "Vir: SURS".
Več: Avtorske pravice.
Več: Avtorske pravice.